Hero and Heroin saya

HIMPUNAN HADITH PALSU BERKAITAN BULAN REJAB



Maka datanglah kembali Bulan Rejab dan tersebarlah kembali hadith-hadith palsu yang popular tetapi tidak pasti ketulenannya. Saya ambil pendekatan ini dengan berkongi beberapa hadith palsu berkaitan kelebihan Bulan Rejab supaya penggemar 'share' tanpa menyelidik terlebih dahulu ini men'delete' kembali post mereka dan berhenti 'berharap' dengan ganjaran-ganjaran yang bakal diperolehi. Ikhlaskan ibadah kepada Allah dan dambakan Syurga, bukan ganjaran.


1. "REJAB adalah bulan Allah, Sya'ban bulanku dan Ramdahan bulan umatku….. (dan seterusnya yang terlalu panjang untuk dinukilkan)."

Hadith ini adalah Maudhu' (palsu). Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi [ms 529]

2. "Barangsiapa berpuasa sehari dari bulan REJAB disamakan dengan puasa sebulan . Barangsiapa berpuasa tujuh hari dari bulan REJAB nescaya ditutup baginya pintu-pintu Neraka Jahim yang tujuh. Barangsiapa berpuasa lapan hari dari bulan REJAB nescaya dibukakan bagikan baginya pintu-pintu Syurga yang lapan itu. Barangsiapa berpuasa sepuluh hari dari bulan REJAB maka Allah menukarkan kejahatan-kejahatannya dengan kebaikan-kebaikan, dan barangsiapa berpuasa lapan belas hari dari bulan REJAB nescaya berserulah seorang penyeru bahawasanya telah diampunkan apa yang telah lalu dan mulakanlah amalan."

Hadith ini tidak sah dan Matruk(dinukil oleh pendusta). Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi [ms 5244]

3. "Kelebihan REJAB atas segala bulan bagaikan kelebihan Al-Quran atas segala zikir, kelebihan Sya'ban atas segala bulan adalah seperti kelebihan Muhammad atas segala para Nabi dan kelebihan Ramadhan atas segala bulan bagaikan kelebihan Allah atas segala hambanya."

Hadith ini adalah Maudhu'. Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi [ms 517]

4. "Bahawasanya di dalam Syurga ada sebuah sungai yang dipanggil REJAB, airnya lebih putih daripada susu dan lebih manis daripada madu, barangsiapa berpuasa sehari sahaja dari bulan REJAB nescaya Allah memberinya minum dari sungai itu."

Hadith ini adalah Batil. Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu' (Jld 1) - Drs Abdul Ghani Azmi [ms 5143]

[credit: Ustaz Khairul Azmi (pengajar Ma'ahad Darul Fikri Kuantan Pahang) lulusan bahagian hadith di al-Azhar University]



SALAM REJAB DAN SELAMAT BERIBADAH :)

Sharing is Caring kan ? ^_^

2 comments:

S.K.A said...

erm bru thu palsu tp msih rsa was2 hu3..sbb dah terbiasa dgn hadis ni..

usema eusoff said...

itu yang kene selidik betul betul dulu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...